Młody jęczmień – powrót do łask po latach zapomienia

Jęczmień zielony, znany także jako mlody jeczmien (https://www.bee.pl/9250-mlody-jeczmien) stosowany jest w medycynie naturalnej od stuleci. Roślina ta stanowi bogate źródło witamin, kwasu pantotenowego oraz foliowego oraz minerałów (magnez, potas). Dodatkowo zawiera również błonnik oraz chlorofil. Obecna popularność młodego jęczmienia wynika głównie z przekonania o jego odchudzających własnościach.

W jakiej formie młody jęczmień jest dostępny w sklepach?

Młody jęczmień jest dostępny na rynku w dwóch rodzajach, różniących się zawartością błonnika. Wersja zawierająca dużo błonnika jest produktem suszenia trawy jęczmiennej. Niestety ze względu na swoją postać zawarte w niej substancje odżywcze mogą być gorzej wchłaniane. Wersja o niskiej zawartości błonnika powstaje z soku, który wyciska się z jęczmienia. Sok ten poddawany jest procesom odparowania oraz sproszkowania. Powstała substancja praktycznie nie zawiera błonnika, ale wszystkie inne zawarte w niej składniki odżywcze są dla naszego organizmu łatwo dostępne.

Pozytywne działanie młodego jęczmienia na organizm

Z badań wynika, że regularne spożywanie młodego jęczmienia może mieć szereg działań prozdrowotnych. Mlody jeczmien ma działanie oczyszczające i pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Dodatkowo może być stosowany w leczeniu chorób skórnych oraz dolegliwości układu pokarmowego. Szczególnie dużą ulgę może przynieść spożywanie młodego jęczmienia osobom, które chorują na wrzodziejące zapalenie jelit grubego. Nie można pominąć pozytywnego wpływu młodego jęczmienia na układ krwionośny. Roślina ta może bowiem obniżać poziom cholesterolu we krwi. Młody jęczmień warto spożywać w okresie jesienno-zimowym, gdyż podnosi odporność organizmu.

Przeciwwskazania do spożywania młodego jęczmienia

Niestety nie każdy może spożywać mlody jeczmien. Jęczmień zalicza się do zbóż glutenowych, nie mogą go więc jeść osoby z celiakią czy nietolerancją. Gluten jest zawarty głównie z ziarnach jęczmienia, młody jęczmień jest go raczej pozbawiony. Ponieważ jednak nie da się w pełni wykluczyć skażenia młodego jęczmienia glutenem wskazana jest ostrożność.

 

Skąd się bierze popularność młodego jęczmienia?

Czym jest młody jęczmień?

Mlody jeczmien to niedojrzałe pędy dobrze znanego i powszechnie uprawianego jęczmienia zwyczajnego. Te zielone, młode pędy zawierają najwięcej witamin i minerałów i są najbardziej wartościowe dla zdrowia. Poza dużą ilością chlorofilu, młody jęczmień zawiera w sobie wiele witamin z grupy B, witaminy C, E i K, żelazo, magnez, cynk wapń, potas, aminokwasy i błonnik.

Właściwości młodego jęczmienia

Mlody jeczmien ma właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Wzmacnia odporność i pomaga pozbyć się toksyn z organizmu, ma korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego (łagodzi bóle żołądka i pobudza perystaltykę jelit), zapobiega anemii i pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu. Spożywanie go pobudza produkcję hemoglobiny oraz pomaga w odkwaszeniu organizmu. Błonnik zawarty w młodym jęczmieniu zwiększa metabolizm i wspomaga odchudzanie, zmniejszając uczucie łaknienia. Zielony jęczmień jest też pomocny w leczeniu trądziku i owrzodzeń skóry oraz wspomaga gojenie ran.

Może być też stosowany profilaktycznie. Jest polecany dla każdego, ale osoby o wrażliwym żołądku powinny uważać, aby go nie przedawkować (mogą pojawić się skutki uboczne w postaci bólu brzucha, rozwolnień i nudności). Na początku stosowania może dać się we znaki jego silne działanie detoksykujące, u niektórych powodujące bóle głowy.

Jak stosować młody jęczmień?

Najczęstszą postacią, w jakiej występuje mlody jeczmien jest zielony proszek o specyficznym smaku. Jest to sproszkowany sok, wyciśnięty z młodych pędów tego zboża. Sproszkowany jęczmień nadaje się do wykorzystywania jako dodatek do jogurtów, owsianek, koktajli, napojów i sałatek. Aby nie stracił swoich właściwości, nie należy poddawać go obróbce termicznej. Młody jęczmień dostępny jest również w formie tabletek i kapsułek oraz soku. Można go wykorzystać także do pielęgnacji skóry od zewnątrz – łyżka proszku wymieszana z łyżką wody i odrobiną miodu stworzy maseczkę, która wygładzi i oczyści skórę twarzy.

 

Młody jęczmień – pochodzenie, właściwości i zastosowanie

Ostatnio bardzo dużo mówi się o superfoods, czyli o naturalnej żywności, która odznacza się szczególnie korzystnymi właściwościami prozdrowotnymi. Jednym z takich produktów jest BEE mlody jeczmien, o czym wiele osób nie wie, gdyż zdrowa żywność kojarzy im się z czymś skomplikowanym. Na czym polega fenomen młodego jęczmienia? Jakie ma zalety? Jak można go dodać do naszych posiłków?

Czym jest młody jęczmień?

Jęczmień zwyczajny to zboże uprawiane na całym świecie. Pochodzi z rodziny wiechlinowatych. Należy do roślin jednorocznych i zazwyczaj wysiewa się go jesienią lub wiosną. Jest odporny na trudne warunku pogodowe. Jego niedojrzałe pędy to właśnie młody jęczmień. Mają one specyficzny, jasnozielony kolor, który jest zasługą dużej zawartości chlorofilu. Mogłoby się wydawać, że jest to produkt nowy, jednak nie jest to prawda. Już starożytni Rzymianie bardzo cenili właściwości młodego jęczmienia i był on jednym z głównych elementów ich diety.

Dlaczego warto spożywać młody jęczmień?

Mlody jeczmien należy do produktów, które warto włączyć do swojej diety ze względu na jego liczne właściwości zdrowotne. Zawiera mnóstwo witamin i składników mineralnych. Jest bogatym źródłem witaminy C, E, K oraz witamin z grupy B, zwłaszcza B9, czyli kwasu foliowego. Zawiera także mnóstwo minerałów, takich jak cynk, krzem, mangan, żelazo i magnez. Jest on także prawdziwą skarbnicą antyoksydantów i błonnika.

Kto powinien spożywać młody jęczmień?

Młody jęczmień sprawdzi się przy różnych dietach. Mogą po niego śmiało sięgać cukrzycy, gdyż nie wpływa negatywnie na poziom cukru we krwi. Sprawdzi się także na diecie redukcyjnej, gdyż należy do produktów niskokalorycznych.

Jak wykorzystać młody jęczmień?

Można go przemycać do swoich posiłków na różne sposoby. Sprawdzi się dodany do sałatek, a także do klusek i ciast. Dzięki niemu nasze potrawy będą o wiele zdrowsze i będą mieć piękny, zielony kolor. Mlody jeczmien można także dodać do smoothie czy koktajlu, razem z owocami czy warzywami.